Már 642 szócikk közül válogathatsz.

Az Energiapédia egy bárki által hozzáférhető és szerkeszthető webes energetikai tudástár. Legyél Te is az Energiapédiát építő közösség tagja, és járulj hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Addig is, jó olvasgatást kívánunk!


Szócikk neve: Hibrid meghajtás
Verzió: 3  
Változtatta: Anonym on-line user
Változtatás dátuma: 2012-12-18 17:08:45
A törölt sorok áthúzottan, piros színben láthatóak, a hozzáadott új sorok zöld színűek.

A hibrid hajtómű legalább két energiaátalakítóból és két energiatárolóból áll. Az energiaátalakító többnyire egy belsőégésű motor és egy villanymotor, az energiatárolás két formája pedig a folyékony üzemanyag egy tartályban, illetőleg elektromos áram az [akkumulátor]ban.

A hibrid meghajtásoknak – az erőátvitel módja szerint – sokféle változatuk van; ezek három csoportba sorolhatók:
 


A hibrid meghajtásoknak – az erőátvitel módja szerint – sokféle változatuk van; ezek három csoportba sorolhatók:


  • Párhuzamosan kapcsolt hibrid: ebben az esetben vagy belsőégésű motor vagy villanymotor hajtja a kerekeket. Ekkor a belsőégésű motoros hajtásnál az erőátvitel hatásfoka megegyezik a hagyományos hajtás jó hatásfokával. A rendszerben mind a belsőégésű motor, mind az elektromos motor képes a hajtásláncot forgatni. A hajtáshoz szükséges energia két úton folyik. 
  • Sorba kapcsolt hibrid: e megoldásban a kerekeket villanymotor hajtja, a villamos áramot pedig a belsőégésű motorral összekapcsolt generátor szolgáltatja. A soros megoldás egyszerűbb, elektromos vezérlése könnyebb, azonban működtetéséhez nagyméretű akkumulátorra és hajtómotorra van szükség.
  • Vegyes rendszerű hibrid: a belsőégésű motor nyomatékát egy differenciálváltón keresztül vezetjük a kerékre.

Hibridautóknak azokat az autókat nevezzük, amelyek elektromotort és más típusú motort is használnak. Olyan elektromos járművek, amelyek nem csak a töltéstároló üzemmódban üzemelnek. Az elektromos energiát általában [akkumulátor]ból nyeri, amelyek legtöbbször újratölthető [akkumulátor]ok. Azonban az újratölthető elektromos autók (ultrakapacitásnak is nevezett) szuperkondenzátorban vagy lendkerékben is tárolhatják az elektromosságot.

Nagy mértékben csökkenhetne a városok [levegőszennyezés]ét, ha a hibridautók jobban elterjednének. Ezáltal csökkenne továbbá a városi autóforgalomnak tulajdonítható megbetegedések száma (pl. asztma). De a legfontosabb, hogy az üzemanyag-fogyasztás csökkentését is el lehetne érni, valamint előtérbe kerülne az alternatív energiaforrások felhasználása.

Nagy mértékben csökkenhetne a városok [levegőszennyezés]ét, ha a hibridautók jobban elterjednének. Ezáltal csökkenne továbbá a városi autóforgalomnak tulajdonítható megbetegedések száma (pl. asztma). De a legfontosabb, hogy az üzemanyag-fogyasztás csökkentését is el lehetne érni, valamint előtérbe kerülne az alternatív energiaforrások felhasználása.

 

Az első hibrid autót a belga autóépítő: Henri Pieper alkotta meg 1900-ban. A gyártási jogokat a szintén belga Auto-Mixte birtokolta, és 1906 és 1912 között forgalmazták a járművet.



Az első hibrid meghajtású, szériagyártású gépkocsi, a Toyota Prius 1997 végén került a japán piacra. A hajtómű a vegyes rendszer elvei szerint épül fel: a belsőégésű motor közvetlenül hajthatja a kerekeket a jó hatásfokú üzemi tartományokban. Az ilyen autó drága és viszonylag komplikált a vezérlése, ez fékezi az elterjedését. A hibrid meghajtás költséges áthidaló megoldás marad a sajátos helyi követelmények kielégítésére.






Médiapédia Patikapédia Ecopédia Netpédia Biciklopédia Vinopédia Szépségpédia
marketing és média tudástár egyészségügyi enciklopédia gazdasági, pénzügyi tudástár internetes tudástár kerékpáros tudástár mindent a borokról szépség, divat, smink