A szó a görög „katalüszisz” (feloldás) szóból ered, latin végződéssel. Folyamata során akár nagyságrendekkel is képes felgyorsítani egy kémiai reakciót, és mindezt úgy teszi, hogy ő maga nem használódik el. A reakciósebességet növelik a katalizátorok. Hatásukat úgy fejtik ki, hogy a reakciók a jelenlétükben egy alacsonyabb aktiválási energiájú részfolyamatosan keresztül játszódik le. Gyakran kis mennyiségű katalizátor is elég ahhoz, hogy nagy mennyiségű anyag átalakulását meggyorsítsa. Homogén katalízisnek nevezzük a katalízist, ha a reagáló anyagok és a katalizátor közös fázisban vannak, és heterogén katalízisnek nevezzük a katalízist, ha különböző fázisban vannak. A katalizátor nem változik meg a katalízis során maradandóan.
Katalizátor lehet: elemek, szervetlen-, szerves vegyületek. Gyakran többféle reakciót is katalizálnak az egyszerűbb kémiai felépítésű vegyületek (elemek, szervetlen vegyületek). Rendszerint csak egyféle folyamatot katalizálnak az enzimek, amik biokatalizátorok. Azokat az anyagokat, amik fokozzák a katalizátorok hatását promotoroknak vagy aktivátoroknak nevezünk, amik pedig gátolják a hatásukat, azokat inhibitoroknak.
A katalizátornak az a feladata, hogy csökkentse a megfelelően beállított robbanómotor kipufogógázának károsanyag-tartalmát. Ez a folyamat úgy zajlik le, hogy a működése során fellépő magas hőmérsékleten a benne található nemesfémek a káros anyagok egy részét oxidálják, vagy ártalmatlan anyagokká alakítják át. A katalizátor hatásfoka lecsökken, sőt meg is hibásodhat, ha a motor beállítása nem a gyári adatoknak megfelelően történik.
A katalizátor-mag extrudált kerámia méhsejt szerkezetére viszik fel a gyártáskor a nemesfémeket. A kerámia-mag áramlási csatornák százait tartalmazza, ezek biztosítják, hogy az átáramló kipufogógázok a lehető legnagyobb felületen érintkezzenek a katalitikus reakciót létrehozó nemesfémekkel. Csak közvetlen érintkezés útján tud a reakció létrejönni. Jelentősen lecsökken a katalizátor hatása, ha a katalizátor magja szénnel, olajjal, vagy ólommal eltömődik.
Három fő fajtája van a gépjármű katalizátoroknak: két gázkomponensre ható, három gázkomponensre ható, illetve az utóbbi levegőbefúvásos változata. Ezek csökkentik a kipufogógáz károsanyag-tartalmát különböző módszerekkel, más-más kémiai reakciók útján.
Az első katalizátorokban szemcsés magot alkalmaztak, ma azonban már modernizálták a folyamatot, és a legtöbb katalizátorban szabad átfolyású kerámia méhsejt szerkezetű magot találunk.
Az, hogy milyen katalizátor van egy gépkocsiban függ az évjárattól, a motor űrtartalmától és a gépjármű súlyától. Egyes járműveken többfajta katalizátort, vagy előkatalizátort is találunk.