A legelterjedtebb hőerőgépek egyike, a belső égetésű motorok egyik fajtája. 1897-ben hozta létre Rudolf Diesel, német mérnök.
Felépítése:
Szerkezetileg hasonlít a [benzinmotor]? felépítéséhez, viszont működése és az azt kiszolgáló berendezések jelentősen eltérnek. Az a legfontosabb különbség, hogy a dízelmotornál a tüzelőanyag gyújtószikra nélkül, öngyulladással végez munkát a hengerben, a legalább húszszoros légsűrítés miatti felmelegedés hatására. A benzinmotor benzin és levegő keveréket kap a karburátorból, a dízelmotor hengere pedig csak levegőt szív be, azt sűrűsíti, és az adagoló az égéstérben felhevült levegőbe fecskendezni az üzemanyagot.
Működése:
A dízelmotor égéstere hengerben van, amit egy dugattyú zár le. Működése közben levegő áramlik be a hengerbe, ezt a dugattyú összenyomja. Emiatt a levegő felhevül. Nagynyomású pumpa fecskendezi be az üzemanyagot a hengerbe, amely meggyullad és elég a felhevült levegő miatt. Az itt keletkező energia miatt a dugattyú kifelé nyomódik a hengerből és munkát végez. Üzemanyaga dízelolaj, ami magas lobbanáspontú kőolajpárlat. A dízelmotornak a legjobb a hatásfoka a dugattyús belső égetésű motorok közül.
Története:
A legelső kísérleti motorok növényi olajjal üzemeltek, később vetődött fel a dízelolaj használatának a lehetősége. Kezdetben stabil motorként használták generátorok meghajtására, mivel nehéz és nagy méretű volt még ekkor. De lassan kezdtek rájönni a jelentőségére. A vasúti vontatóknál terjedt el a dízelmotor, 1924-ben pedig Jendrassik György is csatlakozott a Ganz-dízel programjához. 1927 és 1947 között Ganz-Jendrassik néven kerültek forgalomba ezek az erőművek. A II. világháborúban megnőtt a jelentősége. A dízelmotorral hajtott harckocsik, nagyobb hatótávolságot tettek meg, mint a benzinmotoros társaik. A XX. század második felétől kerültek közúti forgalomba, először a teherfuvarozásban, később a személygépkocsikban is.
Napjainkban, főleg Nyugat-Európában meghaladják az eladásokat a dízelmotorral szerelt autók a benzinmotorokénál. A common rail technológia megnövelte a lökettérfogat/teljesítmény arányukat, és kényelmesebbé tette az üzemeltethetőségüket. A common rail motorokat a Fiat fejlesztette ki, majd 1997-ben a Bosch megvásárolta a licencet. 1998-ban a Mercedes-Benz a Bosch által a továbbfejlesztett közvetlen befecskendezés rendszert tette a dízel motorjaira (CDI).
A dízelmotoroknak a benzinmotorokhoz képest alacsonyabb a fajlagos fogyasztásuk. Ez a szerkezeti adottságuk miatt van. A nagyobb kompresszió jobb termodinamikai hatásfokot tesz lehetővé. A dízelmotoroknak jobb a hatásfoka, és az üzemanyag magasabb hőértéke miatt kevesebbet fogyaszt.